UUDISED

JJ-Street Active ajakirjalood: miks valida treener, mitte Google?

Ühel kõige keerulisemal perioodil, koroonakriisi ajal, tegi JJ-Street Tantsukool kõigile oma õpilastele ja nende peredele, aga ka toetajatele ja fännidele suurepärase kingituse – esimest korda ilmus JJ-Street Active elustiiliajakiri, mille lugude valmimisele aitasid kaasa mitmed noored tantsijad ise. Alates oktoobrist toome Teieni veebis lood JJ-Street Active elustiiliajakirjast! Järgneva loo autor on Birgit Käsper!


Miks valida treener, mitte Google?

Google’is võib tänapäeval leida kõike, mida otsid ning seda paljudel juhtudel tasuta. Kui otsida infot näiteks treeningkavade kohta, siis leiad üle 121 000 vaste. Tekib küsimus, et milleks üldse treeneri käe all trenni teha, kui võiks ise selle info tasuta netist alla laadida ja katsetada. Küsisime seda ka Spartas tegutseva personaaltreeneri Eiko Toome ja sportlase Joel Juhi käest, kelle treeneri-õpilase suhe on kestnud juba mitu aastat. Teeme nendega ka lähemalt tutvust.


Kui tahad areneda, otsid treeneri üles
Joel ja Eiko said tuttavaks nii, et Joel otsis Eiko üles ja võttis temaga ühendust. Ta on tegelenud Eiko käe all üle kolme aasta, praegu läheb neljas. “Kui sina tahad areneda, siis sina otsid inimese üles, mitte vastupidi,” ütleb Joel ja kinnitab, et kõige suurem pluss on see, et nad saavad väga hästi läbi. “Eiko on minust noorem, mis tavaliselt käib ego pihta, kuid ma pean temast lugu, sest Eikol on vanem laps, seega on tal kasvatuskogemust rohkem. Kuna Eiko ise on teinud Sparta Race võistlusi, siis võiks öelda, et on vaja ühte hullu ette, kes saab aru, mis tähendab hirm ja selle ületamine. Meil on omavahelises suhtes nagu üks hingamine ning vahel helistan Eikole lausa kolm korda päevas. Ma olen aktiivne ja ei lase enda nime ära unustada.”

Eiko tõdeb, et vahel kui ta pole Joeliga kaua rääkinud, tekib lausa imelik tunne ja helistab talle ise. “Etapid enne võistlust on kõige põnevamad – kuidas teda häälestada psühholoogiliselt,” räägib
ta Joelist. Eiko ise on selle saanud oma kogemusest, kuid nüüd ta saab seda Joelile edasi anda. Joelile on tema sõnul rasked etapid puhkenädalad. “Ta toodab peale liiga palju. Oluline on puhkus.” Küll aga tõdeb ta, et Joel saab aru, mis tähendab olla inimene ja mõistab ka treeneripoolt.


Vastutus on mõlemapoolne
Eiko on ise olnud sportlane ja tõdeb, et treeneri pinge on kordades suurem kui sportlasel võistlustel ning vastutus on mõlemapoolne. “Treener ikkagi on pigem 60% ja sportlane 40%. Töö vili on see, mis realiseeritakse võistlusel. See on nagu pidupäev ja naudin sajaga seda valu,” räägib treener Eiko.

Joel sõnab, et töö viljade taga on aeg, kannatus, distsipliin, tagasihoidlikkus ja hetkes olemise oskus. “Vastutuskoorem on iga inimese enda mõelda, et kuidas ta sellega toime tuleb,” ütleb ta. Joel ei ole kunagi Eikot pahasena näinud, sest ta on ise normaalne olnud ja teeb korralikult tööd. “Kaotajatel tuleb alati parem uni kui võitjatel. Võitjatel on ikka see adrelaks sees, mis ei lase neil rahulikult magada,” räägib ta.


Treener toob Sind maa peale 
Mehed tõdevad, et kõik treenerid ei võta vastutust ega ole tulemuse peale keskendunud. Joeli ja Eiko eesmärgid on pigem samad. Eiko esimene heal tasemel õpilane oli Reet Tuula. Eiko ei reklaami ennast, sest tahab töötada inimestega, mitte olla kui konveieris. “Treener vastutab sinu eest, kui sa oled temaga koos. Kõik harjutuste tehnikad, hingamine. Kui treener on pädev, siis treening ongi lihtne. Treener toob sind maa peale, on sinu juht,” räägib ta oma tööst ja tõdeb, et ebapädevaid treenereid on tegelikult palju.

Google’is on palju fakte ja infot, aga Eiko sõnul tasub mõelda, kellele treeningkavad tehtud on. Tema sõnul on igale inimesele oma konkreetne süsteem. “Google ei ütle, et teed midagi valesti ja puudub pidev tagasiside. Kui midagi valesti sisse harjutad, on seda hiljem raske välja harjutada,” toob ta
välja ühe puuduse. “Google’is on palju infot, aga targem oleks alati kelleltki üle küsida. Treenerina sa pead kõiki neid asju ise läbi tegema, et kellelegi teisele edasi anda.” Ka ei saa Google’ist treeningkava võttes aru koormusest ja mikro-/makroplaanidest. Mikroplaan on nädalaplaan ning makroplaan aastaplaan, lisaks on masoplaan ehk tsükliplaan, mis kestab 3-4 kuud.
Ka Joel kinnitab, et ise peab olema seotud väga hea treeneriga ning olema hea õpilane, et saada aru, mis on sport. Eikol on olnud ka omad treenerid – näiteks Laur Luukin, Aivar Laanes, Kalmer Tramm, Jaanus Teppan. Need on kõik tema sõnul oma ala tipud ja on talle palju andnud. Treeneri mõttemaailma sai Eiko enda sõnul Jaanuselt. Hetkel tal treenerit ei ole.


Eiko on üldiselt Joeli täielik vastand – kameeleon, kes häälestab end ümber erinevatele etappidele. See murrab vaimu ja kõik muutub nii tihti – seega ta ei usu, et leiab sellise treeneri, kes teda selleks ette suudaks valmistada. “Võistlus murrab täiesti teistmoodi ja sa võitled iseendaga,” räägib ta, et see on teistpidi valu ja ta ei tea, miks ta seda otsib.

Eiko Toome elu moto:

Tee seda, mis meeldib, anna nii palju kui võimalik, küll kunagi saad tagasi ning ära kahetse kunagi midagi!


Kes on Eiko Toom? 

Ta on olnud Eesti noorte ja juunioride koondise liige ja mitmekordne Eesti noorte meister suusatamises. Treeneriamet oli asjade loomulik käik, mida ta võtab pigem hobina kui tööna. Tööd alustas Eiko suusatreenerina, millele lisandusid rühma, jõusaali -ja personaaltreeningud. Ta on ka noorte ujujate üldfüüsiline treener.

Igal aastal läbib ta mõnes maagilises Eesti järves avavee ujumise etapi ning ujus ka üle La Manche väina. Talle pakuvad suurt huvi ka Spartan Race seiklulusspordivõistlused, mis toimuvad üle Euroopa. Eiko omab murdmaasuusatamise nooremtreeneri V taseme kutsetunnistust, kulturismi ja fitnesstreenerite eriala V taseme
kutsetunnistust. Ta on läbinud treeneri V taseme spordi üldainete teooriakursuse ja personaaltreeneri  V taseme lisakutsekoolituse.

Meeldib? Jaga edasi!